ZZP’er haalt opdracht steeds vaker online binnen

Zzp’ers halen hun opdrachten steeds vaker online binnen: bij 50,9% van de opdrachten heeft de zzp’er online het eerste contact gelegd via digitale netwerken als LinkedIn, een online marktplaats of de website van de opdrachtgever zelf. Dat blijkt uit de ZZP Barometer, de onderzoeksmonitor die deze maand is afgenomen onder 1.070 zzp’ers in Nederland.
‘Hier spelen wij op in met de lancering van YachtPlaza, een nieuwe online marktplaats van Yacht waarmee we zzp’ers en opdrachtgevers zonder drempels aan elkaar koppelen,’ aldus mede-initiatiefnemer Dick Koopman, directeur bij Yacht.

Het onderzoeksresultaat betekent een verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen nog slechts voor 20,2% van de opdrachten het eerste contact online werd gelegd. De stijging is vooral te danken aan het succes van digitale netwerken als LinkedIn. ‘Marktplaatsen zijn vaak nog te ingewikkeld. De zzp’er wil snel en eenvoudig toegang tot opdrachten,’ aldus Koopman, mede-initiatiefnemer van de ZZP Barometer als directeur bij Yacht.
Mond-tot-mondreclame is met 78,4% nog wel steeds de belangrijkste bron van opdrachten, gevolgd door het zelf benaderen van opdrachtgevers (48,8%) en het fysiek zakelijk netwerk (47,0%). De stijging van het online verkrijgen van opdrachten zal hier in de toekomst wellicht verandering in brengen.

2017-03-30T04:40:36+00:00 31 juli, 2014|