Bent u als ondernemer al goed voorbereid op de brexit? Benut alle kansen maximaal en zorg ervoor dat uw BTW tijdig goed geregeld is bij een Brexit deal.

Overgangsregeling Brexit

Als het Britse parlement en het Europese Parlement instemmen met het Brexit akkoord, treedt het Verenigd Koninkrijk (hierna: VK) per 31 januari 2020 uit de EU. Momenteel zijn de onderhandelingen in volle gang gedurende de maand januari. De Brexit wordt daarmee een feit. Vanaf dat moment gaat een overgangsfase in werking tot en met 31 december 2020. Bedrijven en burgers hebben dan meer tijd om zich voor te bereiden op de nieuwe afspraken die de EU en het VK gaan maken over hun toekomstige relatie na 31 december 2020.

Mogelijke to do’s

  • Een EORI-nummer (Economic Operators Registration and Identification Number) aanvragen in het land waarin uw bedrijf is gevestigd.
  • Aangiften ten uitvoer of ten invoer indienen (zelf doen of uitbesteden).
  • Gegevens verzamelen voor het opmaken van aangiften (factuur, adresgegevens, GN-code van de goederen).
  • De Incoterm (leveringsconditie) van de levering afstemmen.
  • Eventueel: een AEO-vergunning (Authorised Economic Operator) aanvragen, voor snellere douaneafhandeling.
  • Aangiften voor intern en extern douanevervoer indienen in het NCTS (New Computerized Transit System). Bij het doen van een aangifte douanevervoer kent het systeem een MRN-nummer (Movement Referent Number) toe. Het hebben van zo’n nummer voorkomt bijvoorbeeld wachttijden bij de Kanaaltunnel tussen Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.
  • Heeft u al scherp nagedacht welke gevolgen de brexit heeft voor uw contracten en verzekeringen