De bijtelling voor hybrideauto’s is dit jaar meer dan verdubbeld. Ook andere modellen zijn fors in bijtelling omhoog gegaan. Gelukkig zijn er voor de DGA meerdere opties om deze extra kosten te voorkomen.

Hogere bijtelling.
Een hybrideauto die u dit jaar aanschaft, heeft een bijtelling van 15%, terwijl dat vorig jaar nog 7% was. Vanaf 2017 is de bijtelling zelfs 22%. Voor auto’s met een bijtelling die vorig jaar nog 14% was, is deze nu 21%. Gelukkig blijft de bijtelling bij aanschaf 60 maanden geldig. Maar als u overweegt uw auto te vervangen, dan is het goed om na te denken over mogelijke opties om deze dure bijtellingen te ontgaan.

Wanneer geen bijtelling?

  • Beperk privégebruik
    Als u uw auto van de zaak op jaarbasis maximaal 500 km privé gebruikt, ontloopt u de bijtelling. Met de verhoging van de percentages is het veel eerder lonend om voor privéritten een extra auto aan te schaffen of hiervoor die van uw partner te gebruiken. U kunt de auto van de zaak wel onbeperkt voor woon-werkverkeer gebruiken, dat is zakelijk.
  • Tweedehands auto
    U kunt uw auto van de zaak ook inruilen voor een auto waarvoor nog enkele jaren de lage bijtelling geldt. Er wordt zelfs geadverteerd met nauwelijks gebruikte, hybrideauto’s uit 2015 met 7% bijtelling.
  • Wacht met aanschaf auto
    Voor auto’s met een CO2 -uitstoot van meer dan 106 gr/km, geldt nu nog de maximale bijtelling van 25%. Volgend jaar wordt dit 22%. Wacht dus nog enige maanden met de aanschaf van zo’n auto als u deze hoge bijtelling wilt vermijden.
  • Auto naar privé
    Als bovenstaande opties voor u niet haalbaar zijn, dan kunt u als DGA uw auto van de zaak ook naar privé halen. U bent dan van de dure bijtelling af, maar de kosten van de auto komen voortaan wel voor uw eigen rekening. Of dit een voordelige optie is, hangt van veel factoren af. In het algemeen is het voordelig een nieuwe auto op de zaak te zetten en een oudere auto in privé te houden.

Auto naar privé, waarop letten?

  • Kilometervergoeding
    Voor zakelijke ritten kunt u slechts € 0,19/km onbelast door de BV laten vergoeden. U kunt in beginsel echter een hogere kilometervergoeding uitbetalen en het meerdere via de werkkostenregeling onbelast vergoeden. Zolang u hierbij in 2016 onder de 1,2% van de loonsom (vrije ruimte) blijft, kost dit uw BV niets extra. Hierboven kost het 80% eindheffing.
  • Reële prijs
    Breng de auto voor een reële prijs over naar privé. Kijk eens op internet wat uw auto ongeveer opbrengt of laat een dealer een bod doen. Zonder een nieuwe auto terug te kopen, is dat vaak bitter weinig.
  • Boekwinst/-verlies
    Betaalt u meer of juist minder dan de boekwaarde van de auto, dan leidt dit bij uw BV tot belastbare boekwinst of een aftrekbaar boekverlies.
  • Gebruikelijk loon
    De bijtelling telt mee voor de bepaling van het salaris dat u uit de BV moet halen, maar dat geldt ook voor een kilometervergoeding bij gebruik van uw privéauto.
  • Premies
    U betaalt als DGA meestal geen SV-premies over de bijtelling, maar wel Zvw-premie (2016: 5,5%). De bijtelling is voor u dus nog hoger.