#ondernemeraanhetwoord

Al zes jaar werken ondernemers, en tevens partners, Manon Franse en Rogier van Kraaij hard aan de opbouw en bloei van hun eigen Bar – Restaurant Taste te Wageningen. Met veel kleine gerechtjes weten zij hun gasten te verleiden om steeds weer andere smaken te proberen. Een creatief concept waar velen van smullen, maar hoe zet je zoiets voort als door de coronacrisis alles stil komt te liggen? Manon vertelt hoe zij dit tot nu toe ervaart en of ze de toekomst als ondernemer nog smaakvol inziet.

Van nieuw leven inblazen..

Ze werden verliefd in de horeca en besloten in 2015 samen een eigen horecazaak te openen in het centrum van Wageningen. Manon ging aan de gang als gastvrouw en Rogier als chef-kok. Het ging ze voor de wind en hoewel in 2019 de omzet wat terugliep, besloten zij eind 2019 een foodtruck te kopen. Manon vertelt: ‘Ik ben een creatieve ondernemer en ik wil niet steeds hetzelfde doen. Ik heb de afgelopen jaren veel leuks georganiseerd, maar Rogier en ik wilden iets doen waardoor we nieuw leven konden blazen in het ondernemen. We kregen vaak de vraag van vaste gasten of we niet op locatie eten konden verzorgen. Dat leek ons super leuk, maar onze topgerechtjes zijn gerechten die à la minute uit de pan komen. Wilden we zoiets gaan doen, dan zouden we eigenlijk een buitenkeuken nodig hebben. Tijdens het speuren op marktplaats werden we verliefd op een oude – al tot foodtruck omgebouwde – Citroën HY bus. Goed inzetbaar, ook voor op festivalletjes!’

Foodtruck Taste Wageningen

.. naar alles afblazen

Een leuk plan, maar in februari kwam het coronavirus om de hoek kijken. In maart betekende dat hun horecatent voor drie weken moest sluiten. ‘Dat was het raarste moment ooit. Die week daarvoor voelde je wel aan alles dat het een ongewone situatie was. Elke keer als de telefoon ging dan was het een annulering van een reservering. Ik weet nog dat we hier op het plein met alle mede ondernemers stonden. We dachten: gooi ons maar dicht. Want alles openhouden voor twee gasten heeft ook geen zin. Toen kwam uiteindelijk het hoge woord eruit: om 18.00 uur vanavond sluit alle horeca. Dat was zo raar. Ik weet dat ik toen tegen mijn team zei: sluit alles maar af zoals we normaal doen als we op vakantie gaan. Alle bierfusten zaten nog vol, die hebben we met het hele team nog leeggedronken. Dat was gelijk de laatste samenkomst voor een heel jaar.’

Ups & downs in het ondernemen 

‘Na twee weken begonnen wij met het leveren van samengestelde bestellingen. Gelukkig haalden we daarmee genoeg geld op om alles te kunnen blijven betalen.

Tot de lockdown hadden we 5,5 jaar non-stop gewerkt om dit op te bouwen. Ons leven was zo druk en juist toen kwamen we er achter dat er ruimte en tijd was om weer creatief na te denken. Voor iedereen zat de wereld dicht, maar voor ons ging hij eigenlijk juist open.’

Zelfs toen de tweede lockdown inging, probeerden ze door te zetten. De horeca is hard werken, maar ze wilden er samen het beste van maken. Dat betekende ook dat ze anders moesten kijken naar de cijfers. Manon: ‘Je hebt ineens te maken met omzetverlies, je personeel dat je wil doorbetalen, de steunpakketten die erbij komen kijken en ga zo maar door. Op een gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer.’

Een (h)eerlijk advies

Manon vervolgd: ‘Bezorgd belde ik Linda van Ginkel, Manager Loonadministratie bij Schuurman en de Leeuw op en zei: “Ik heb een overzicht gemaakt en dit is wat het UWV aangeeft. Reken het alsjeblieft voor me uit. Wat denk jij dat verstandig is?” Zeker in deze tijd heb je echt een adviseur nodig die met je meedenkt en meerekent. We gaan normaal in januari op vakantie, maar misschien zouden we dan weer open mogen. Dus besloten we in november te gaan. We lagen op Bonaire op het strand, ik opende mijn mail en zag een bericht van de Koninklijke Horeca Nederland. Zij wilden ons een steuntje in de rug geven: subsidie voor extra financieel advies. Ik stuurde screenshots naar Edgar de Leeuw, eigenaar van Schuurman en de Leeuw, met de vraag of ik dit moest doen. Hij reageerde meteen terug met: DOEN! Dat snelle schakelen via de app was ideaal. Binnen 24 uur was de pot leeg, maar ik zat er wel bij!’

Een smaakvolle toekomst

Op 1 augustus loopt het huurcontract van ons pand af, maar somber zien ondernemers Manon en Rogier de toekomst niet in. Manon: ‘Ik kan me voorstellen dat mensen het idee hebben dat de toekomst nu voor ons heel onzeker is. Als ik kijk naar collega ondernemers die nu alleen maar dieper de schulden in gaan, dan weet ik niet of Rogier en ik zo door willen gaan. De koopkracht moet hier ook ooit een klap van krijgen en dan is de horeca wel vaak het eerste de sjaak. Ik denk dat het grootste probleem in onze branche is dat er een mega doorloop is. Veel mensen lijkt het leuk een tent op te zetten. De pech van onze generatie is dat de pandemie nú is. Maar als wij er allemaal niet meer zijn, dan komt er toch wel weer een nieuwe zaak die het wil proberen.’

foodtruck Taste WageningenToch is de koop van de foodtruck volgens Manon een goede beslissing geweest. ‘Door die truck kunnen we nu heel veel. Dat is het ding dat ons nog plezier geeft en waar we echt nog creativiteit in kwijt kunnen. Daar kan je op dit moment veel meer mee dan zo’n pand. Ook voor de toekomst geldt voor ons dat we nog een andere optie hebben. We spreken verschillende bedrijven en ondernemers die zelf geen eten maken, maar dat wel hun gasten graag willen bieden. Zij zien het wel zitten om ons bijvoorbeeld in de zomer voor een maand als in-house-chef bij het terras in te zetten. Zulke aanvragen zijn we super blij mee. In het begin denk je shit: dat geld voor die foodtruck had ik misschien beter op mijn rekening kunnen houden. Maar juist door die aankoop zien wij de toekomst nog smaakvol in.’