Tenzij er nog een wonder gebeurt, verlaat het Verenigd Koninkrijk (VK) – bestaande uit Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland – op 29 maart 2019 de Europese Unie (EU). Als er niets verandert, stappen zij uit de interne markt en douane-unie. Door dit vertrek wordt het VK een land buiten de EU en gaan andere handelsafspraken gelden dan binnen de EU.

Onduidelijkheid over de Brexit

Hoewel het nog steeds niet duidelijk is of er een ‘harde’ of een ‘softe’ Brexit komt, gaan wij vooralsnog uit van het ergste. Daar hoort bij dat je binnenkort zult aanlopen tegen misschien wel een heleboel nieuwe regels en vereisten, als je klanten of leveranciers hebt die gevestigd zijn in het VK. Wat te denken van bijvoorbeeld douaneregels en -controles, invoerrechten en niet te vergeten nieuwe kwaliteitseisen die horen bij de aangekochte of verkochte goederen?
Zonder volledig te willen zijn en natuurlijk afhankelijk van je situatie kun je concreet aan de volgende negen aandachtspunten denken:

  • het aanvragen van een EORI-nummer (vanwege in- en uitvoer van goederen);
  • het aanvragen van exportdocumenten via de KvK;
  • invoertarieven en overige heffingen;
  • het vervallen van algemene en specifieke EU-producteisen (CE-markering);
  • extra aandacht voor nieuwe producteisen e.d. met betrekking tot levende dieren en in het algemeen voor de agri/food-sector;
  • rekening houden met wijzigingen bij het opstellen van nieuwe contracten maar misschien ook lopende contracten aanpassen;
  • nadenken over vervoersafspraken (ICC Incoterms ®2010);
  • inhuren of uitlenen van personeel;
  • de juiste betalingsvorm kiezen (door het risico van koerswisselingen vanwege Brexit).

Wij verwijzen graag naar de verschillende sites die ondernemers informeren op het gebied van de gevolgen van de Brexit. Ook overheidssites kunnen over nuttige informatie beschikken om in beeld te krijgen wat je te wachten staat. Een mooi hulpmiddel is deze scan.

Btw-gevolgen

We vragen specifiek je aandacht voor de btw-gevolgen van de Brexit. Goederen- of dienstentransacties binnen de EU worden straks in- en uitvoertransacties. Je kunt daardoor plotseling te maken krijgen met de douane van beide landen en daarbij behorende invoerheffingen. Ook krijg je te maken met nieuwe btw-spelregels. Dat heeft gevolgen voor je facturatie (andere factuurvereisten) maar ook voor de btw-aangifte en je btw-administratie.

Wilt u meer informatie over de gevolgen van de Brexit? Neem dan gerust contact op met Margreet Claassen van onze fiscale afdeling via 0317-413281 en m.claassen@sedl.nl.