Ondernemers met een eenmanszaak, bijvoorbeeld ZZP’ers, krijgen van de Belastingdienst een extra btw-identificatienummer, het zogenaamde btw-id. Hiermee kan de privacy van de ondernemer beter worden gewaarborgd omdat het BSN van de ondernemer er namelijk niet in is verwerkt.

Het btw-id is een persoonlijk, uniek nummer dat bestaat uit een reeks van 14 tekens.
Vanaf 1 januari 2020 moet u het btw-id op facturen en uw website vermelden om u te identificeren als btw-plichtig ondernemer. Uw huidige btw nummer hoeft u enkel nog te gebruiken voor de communicatie met de Belastingdienst.

Hoewel het nieuwe btw-id pas geldig is vanaf 1 januari 2020, stuurt de Belastingdienst de brieven al eerder, zodat u nu al voorbereidingen kunt treffen. Zoals het aanpassen van briefpapier. Ook voor handel binnen de EU is het belangrijk dat u het btw-id tijdig doorgeeft aan uw leveranciers.

Dit betekent dat de ondernemers straks twee nummers hebben. Uw huidige btw-nummer(omzetbelastingnummer) blijft voor de ondernemers bestaan, maar alléén voor communicatie met de Belastingdienst en voor de btw-aangifte. Daarnaast heeft u uw btw-id welke wordt gebruikt in de communicatie met afnemers en leveranciers.